Wat
Een kernboodschap is kort en krachtig en bestaat uit een aantal vaste onderdelen: het standpunt, de onderbouwing en de (oproep tot) actie.
Bij elk onderdeel is een voorbeeldzin gegeven:
Onderdeel kernboodschap | Voorbeeldzin |
Het standpunt | Samen naar School-klas XYZ heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. |
De onderbouwing | Bij XYZ ontwikkelen kinderen met een beperking zich dankzij de een-op-een begeleiding in een school in de buurt. Ze gaan naar school samen met kinderen zonder beperking. XYZ en de reguliere school ABC vinden het belangrijk dat álle kinderen elkaar ontmoeten en zoveel mogelijk samen optrekken. Dat is belangrijk voor de ontwikkeling van ieder kind. |
De actie | Heb je interesse in een plek bij XYZ voor jouw kind? Neem dan contact op met … |
Communiceer altijd één boodschap tegelijkertijd. Realiseer je dat je boodschap niet altijd overkomt bij de ontvanger, of anders dan je bedoelt. Verplaats je daarom in je doelgroep. Denk na over welke feiten voor welke ontvanger belangrijk zijn, hoe je deze feiten het beste kunt duiden en stem je boodschap daarop af. Daarmee beantwoord je de vraag die elke ontvanger heeft: what’s in it for me? Helemaal mooi is het als je de boodschap die je uiteindelijk kiest, kunt testen bij één of meerdere personen in je omgeving. Liefst doe je dat bij mensen die niet goed zijn ingevoerd in het Samen naar School-concept.
In het Communicatiekompas kun je meer lezen over: het maken van een kernboodschap.