Tobias Stichting de Asstronaut werkje in de klas

Hoe dragen we samen bij aan goed onderwijs?

Wie voldoet aan de basisvoorwaarden voor goed onderwijs – en dat is een vereiste voor onderwijsfinanciering – levert kwaliteit. De ambitie van veel klassen reikt verder: ze willen apart én met elkaar continu werken aan verbetering van hun onderwijsaanbod. Wat goede verbeteringen zijn, verschilt per klas. Het is altijd maatwerk.

Elke Samen naar School-klas denkt na over wat goed is voor de leerlingen en over wat er beter kan. Gelukkig hoeft niet iedereen het wiel uit te vinden. In het netwerk van de klassen is regelmatig uitwisseling en contact.

In ontwikkeling: meer vaste momenten om van elkaar te leren

Er bestaat bij de klassen behoefte aan meer vaste momenten en vormen voor kennisuitwisseling en inspiratie. Op dit moment wordt daarover, samen met Stichting het Gehandicapte Kind, nagedacht.

Meer uitwisseling kan gaan plaatsvinden op zowel praktisch als inhoudelijk gebied:

  • Gezamenlijk naar buiten treden en werken aan meer naamsbekendheid
  • Informatie uitwisselen, bijvoorbeeld over nieuwe wetgeving
  • Plannen uitwisselen, bijvoorbeeld voor inclusiemomenten
  • Voorbeeldcontracten uitwisselen, zoals een arbeidsovereenkomst
  • Inspiratie halen bij elkaar, bijvoorbeeld voor lessen en materialen. Dat kan tijdens netwerkdagen met speciale thema’s. Of door bij elkaar op bezoek te gaan