Organiseren van de zorg
Elke Samen naar School-klas biedt de leerlingen zorg op maat. Deze zorg gaat verder dan wat een reguliere school kan organiseren. Het gaat om verzorging, extra begeleiding en behandeling van kinderen met een beperking. De leerlingen krijgen daarmee in de Samen naar School-klas meer kansen.
De verantwoordelijkheid voor het zorgaanbod in de Samen naar School-klas ligt formeel bij de zorgbestuurder. Dit is vaak de initiatiefnemer van de klas, in veel gevallen een ouder van een leerling. Soms is het een externe zorginstelling die als bestuurder aan de klas verbonden is.
Wat de basisvoorwaarden voor zorg precies zijn en hoe ze worden ingevuld, is deels afhankelijk van de financieringsvorm van de klas. Onderwijsfinanciering brengt andere wet- en regelgeving met zich mee dan zorgfinanciering. Het is handig om ook de uitleg over de belangrijkste twee financieringsbronnen te lezen.
Voor een door het onderwijs gefinancierde klas gelden andere basisvoorwaarden voor goede zorg dan voor een klas die volledig draait op geld uit de zorg. Er zijn ook voorwaarden die voor beide financieringsvormen gelden.
Daarbovenop streven de klassen continu, alleen én met elkaar, naar kwaliteitsverbetering en kennisuitwisseling. Per regio kunnen situaties (en daarmee vragen) verschillen. De onderwijszorgadviseurs van Stichting het Gehandicapte Kind kunnen mogelijk je vraag beantwoorden. Ze kunnen je ook koppelen aan een klas die in een vergelijkbare situatie zit.