Leerlingen zonder beperking Stichting Kanz lezen voor

Waarom – doel

Voor je begint met communiceren is het goed om even een stapje terug te doen. Breng je huidige situatie in kaart, zowel intern (je eigen organisatie) als extern (de omgeving waarin je opereert). Wat zijn de pluspunten en waar zitten mogelijke valkuilen?

Met dit in gedachte kun je de doelstellingen van je communicatie bepalen. Wat wil je bereiken? Wil je bijvoorbeeld kennis overbrengen (informeren) of wil je mensen beïnvloeden en/of aanzetten om iets te doen? Bedenk tot slot hoe je deze doelstellingen kunt realiseren.

Als je alles op een rijtje hebt, kun je prioriteiten stellen. Zo houd je het behapbaar voor jezelf, maar ook voor je doelgroep(en).

Bekijk de andere onderdelen van een communicatieplan

  • Waarom: wat is het doel van je communicatie, wat wil je bereiken?
  • Wat: wat ga je communiceren, hoe luidt je kernboodschap?
  • Wie: aan wie wil je dit communiceren, wie is of zijn je doelgroep(en)?
  • Hoe: hoe bereik je je doelgroepen, met welk communicatiemiddel en op welk moment?