Tobias Stichting de Asstronaut touwtje springen schoolplein

Wat – kernboodschap

Een kernboodschap is kort en krachtig en bestaat uit een aantal vaste onderdelen: het standpunt, de onderbouwing en de (oproep tot) actie. Hieronder vind je de onderdelen van de kernboodschap met bij elk onderdeel een voorbeeldzin: 

  • Standpunt: Samen naar School-klas XYZ heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. 
  • Onderbouwing: Bij XYZ ontwikkelen kinderen met een beperking zich dankzij de een-op-een begeleiding in een school in de buurt. Ze gaan naar school samen met kinderen zonder beperking. 
    XYZ en de reguliere school ABC vinden het belangrijk dat álle kinderen elkaar ontmoeten en zoveel mogelijk samen optrekken. Dat is belangrijk voor de ontwikkeling van ieder kind. 
  • Actie: Heb je interesse in een plek bij XYZ voor jouw kind? Neem dan contact op met … 

Verplaats je in je doelgroep

Communiceer altijd één boodschap tegelijkertijd. Realiseer je dat je boodschap niet altijd overkomt bij de ontvanger, of anders dan je bedoelt. Verplaats je daarom in je doelgroep. Denk na over welke feiten voor welke ontvanger belangrijk zijn, hoe je deze feiten het beste kunt duiden en stem je boodschap daarop af. Daarmee beantwoord je de vraag die elke ontvanger heeft: what’s in it for me? Helemaal mooi is het als je de boodschap die je uiteindelijk kiest, kunt testen bij één of meerdere personen in je omgeving. Liefst doe je dat bij mensen die niet goed zijn ingevoerd in het Samen naar School-concept. 

In het Communicatiekompas kun je meer lezen over het maken van een kernboodschap.

Bekijk de andere onderdelen van een communicatieplan

  • Waarom: wat is het doel van je communicatie, wat wil je bereiken?
  • Wat: wat ga je communiceren, hoe luidt je kernboodschap?
  • Wie: aan wie wil je dit communiceren, wie is of zijn je doelgroep(en)?
  • Hoe: hoe bereik je je doelgroepen, met welk communicatiemiddel en op welk moment?