Inclusiemomenten in de school
Een belangrijk kenmerk van het Samen naar School-concept is dat leerlingen met en zonder beperkingen elkaar ontmoeten, samen leren en samen spelen. Daarvoor organiseren de Samen naar School-klas én de school waarin de klas is gevestigd, zo veel mogelijk inclusiemomenten.
Het gaat zowel om sociale als om onderwijskundige momenten. Voorbeelden zijn:
- Spontane ontmoetingen op het schoolplein
- Gezamenlijke vieringen (Sinterklaas, Kerstmis, Pasen, et cetera)
- Individuele aansluitmomenten: een Samen naar School-leerling sluit aan bij een les in een reguliere klas (of in de kring van de kleuters). Zo kan een leerling de instructie voor een rekenles volgen in een reguliere klas en de verwerking doen in de (rustige) Samen naar School-klas.
- Kinderen uit een reguliere klas komen voorlezen of knutselen in de Samen naar School-klas
Deze momenten doen veel met de kinderen. Ze activeren en stimuleren de Samen naar School-leerlingen op een goede manier. Er zijn voorbeelden van kinderen die aanvankelijk met een begeleider naar de reguliere klas gaan, daarna alleen en ten slotte doorstromen naar de reguliere school omdat het zo goed gaat. De inclusiemomenten zijn ook zeer waardevol voor de leerlingen in de reguliere klassen. Zij krijgen meer zelfvertrouwen om contact te leggen met kinderen met beperkingen. Vrijwel iedereen wordt daar blij van, ook de ouders van de leerlingen.
Stel een doordacht plan op
De inclusiemomenten ontstaan niet vanzelf. Denk goed na over de doelen die je ermee nastreeft en over de organisatie ervan. Loopt het eenmaal zoals je voor ogen had, dan vergt het onderhoud en blijvend overleg om de inclusiemomenten goed te gebruiken. Hieronder volgen enkele tips voor de organisatie. Meer tips en voorbeelden zijn te vinden in een presentatie van Stichting Lotta.
Tips voor inclusiemomenten
- Stel een plan op met duidelijke doelen van de inclusiemomenten en mogelijke activiteiten
- Houd er rekening mee dat er bijna altijd een begeleider van de Samen naar School-klas mee gaat naar een inclusiemoment
- Geef een presentatie aan het team van de hele school en aan de ouders tijdens ouderavonden van reguliere klassen. Wees enthousiast, wijs de andere leraren erop dat het ze geen extra tijd kost, maar dat het ze iets moois brengt
- Sta open voor feedback en nieuwe ideeën
- Begin met de meest kansrijke inclusiemomenten, rekening houdend met de mogelijkheden van de leerling en de reguliere klassen
- Breid het aantal inclusiemomenten geleidelijk uit
- Bereid de momenten voor: bepaal de tijdsduur, de materialen en de activiteiten. Let erop dat alle kinderen er iets aan hebben
- Verwelkom de leerlingen van de reguliere klassen in jouw lokaal
- Let er wel op dat het niet te veel wordt voor de leerlingen van de Samen naar School-klas
- Laat je gezicht vaak zien in de school en leen materialen uit
- Bespreek en evalueer de wederzijdse verwachtingen regelmatig