Organiseren van het onderwijs

Een Samen naar School-klas biedt leerlingen onderwijs op maat. De leraar stimuleert planmatig en doelmatig de stapsgewijze ontwikkeling van elke leerling. De ontwikkelingsdoelen verschillen per kind. De intensieve begeleiding in de klas maakt dit mogelijk.  

Wie verantwoordelijk is voor het onderwijsaanbod in de Samen naar School-klas, is afhankelijk van de gekozen financieringsvorm. De meeste klassen zijn gefinancierd met onderwijsgelden. In dat geval is het bestuur van de reguliere school waarin de klas is gevestigd, verantwoordelijk voor het geboden onderwijs. De Samen naar School-leerlingen zijn ingeschreven in de school. De Inspectie van het Onderwijs houdt toezicht op de kwaliteit van het onderwijs in alle klassen.

Is je klas uitsluitend gefinancierd met zorggelden, dan is de zorgbestuurder van de klas (meestal de initiatiefnemer) verantwoordelijk voor het geboden onderwijs. In dat geval is er formeel geen toezicht op de kwaliteit daarvan. De leerlingen zijn niet ingeschreven in de school waarin de klas is gevestigd; ze hebben een leerplichtontheffing.

Wie er ook verantwoordelijk is of toezicht houdt, je wilt natuurlijk dat de leerlingen zich zo goed mogelijk ontwikkelen, gestimuleerd door de schoolomgeving waarin ze zitten. Wat zijn de basisvoorwaarden waar alle Samen naar School-klassen aan voldoen? En wat doen de klassen – alleen én met elkaar – om hun onderwijsaanbod continu te verbeteren?

Basisvoorwaarden voor goed onderwijs

Inclusiemomenten in de school

Hoe dragen we samen bij aan goed onderwijs?