Inclusief onderwijs
Ieder kind moet zich welkom voelen op een school dicht bij huis, erbij horen, zich ontwikkelen en volwaardig kunnen meedoen. De Samen naar School-klassen bieden deze mogelijkheid aan leerlingen met een handicap die naast onderwijs ook intensieve begeleiding en/of zorg nodig hebben. Leerlingen met en zonder beperkingen ontmoeten elkaar, leren samen en groeien samen op. Daarmee is het een vorm van inclusief onderwijs.
De beweging naar inclusief onderwijs staat niet op zichzelf. Het is onderdeel van de bredere ontwikkeling naar een inclusieve(re) samenleving. Een mijlpaal daarin is de instemming van de ministerraad met de Nationale strategie voor implementatie van het VN-verdrag Handicap (begin 2024).
Verschil inclusief en passend onderwijs
Inclusief onderwijs ligt in het verlengde van passend onderwijs. De rijksoverheid beschrijft op de eigen site de belangrijkste verschillen. Samengevat ziet dit er als volgt uit.
Inclusief onderwijs | Passend onderwijs |
Alle kinderen en jongeren zijn welkom op een reguliere school dicht bij huis | Kinderen en jongeren met een ondersteuningsbehoefte gaan naar het gespecialiseerd onderwijs |
Het schoolteam van de school kan hulp zelf bieden aan de kinderen en jongeren die dat nodig hebben. Het schoolteam ondersteunt ook de leraar | Hulp moet vanuit het gespecialiseerd onderwijs of de zorg aangevraagd worden. Het kind of de jongere krijgt deze hulp meestal niet op de eigen school |
Jongeren met een ondersteuningsbehoefte kunnen(als ze daartoe in staat zijn) dezelfde vakken en profielen kiezen als de andere jongeren op hun school | Jongeren die naar het voortgezet speciaal onderwijs gaan, kunnen meestal niet alle vakken en profielen kiezen. Hierdoor kunnen ze soms niet de opleiding doen die ze willen |
Het is goed om te weten dat Stichting het Gehandicapte Kind niet tegen speciaal onderwijs is. Speciaal onderwijs is voor sommige kinderen een goede plek om zich te ontwikkelen, maar de stichting ziet graag dat ouders en kinderen een keuze hebben. De Samen naar School-klassen geven leerlingen de kans op onderwijs en zorg op maat in hun eigen buurt.
Ondersteuning van Stichting het Gehandicapte Kind en Steunpunt Passend Onderwijs
Stichting het Gehandicapte Kind is sinds 2015 betrokken bij Samen naar School. De stichting adviseert en ondersteunt iedereen die een klas wil starten of al gestart is: ouders, scholen, schoolbesturen, samenwerkingsverbanden en zorginstellingen. Ook ondersteunt de stichting het netwerk van de Samen naar School-klassen.
Daarnaast is er het Steunpunt Passend Onderwijs van de PO-Raad en de VO-raad. Dit ondersteunt scholen, schoolbesturen en samenwerkingsverbanden in het primair en voortgezet onderwijs met de uitvoering van passend onderwijs. Het steunpunt begeleidt hen ook bij het zetten van stappen naar inclusiever onderwijs.