Kamil leerling Stichting Kanz spelend op het schoolplein

Leerlingen met complexe ondersteuningsbehoeften

Kinderen of jongeren met een handicap vormen geen homogene groep. Ze kunnen verstandelijke of fysieke beperkingen hebben, of een combinatie van beide. Het kan ook gaan over autisme of gedragsproblematiek. Daarbij verschilt de zwaarte van de beperkingen. De Samen naar School-klassen hebben geen vastomlijnde doelgroep. Wel zitten er in de meeste klassen leerlingen met complexe ondersteuningsbehoeften op het snijvlak van onderwijs, jeugdhulp en zorg. Vaak gaat het om kinderen of jongeren die niet goed op hun plek zijn in het speciaal onderwijs en/of enige tijd thuis hebben gezeten. De Samen naar School-klas biedt maatwerk en kleine groepen waardoor deze leerlingen vaak beter tot hun recht komen.

Soms is afbakening van de doelgroep nodig

Het is belangrijk om bij de start van een klas goed na te denken over welke leerlingen je onderwijs en zorg kunt bieden. Soms is het nodig dat een klas de doelgroep afbakent, ook al voelt dit niet fijn vanuit de inclusiegedachte. Een reden voor afbakening kan zijn dat de ondersteuning die nodig is voor meervoudig beperkte kinderen niet goed te combineren valt met bijvoorbeeld de zorg voor leerlingen met autisme.

Verder hebben de meeste leerlingen baat bij de prikkelarme omgeving die de Samen naar School-klas biedt, maar moeten ze tegelijkertijd tegen de reuring van een school kunnen. Is dit laatste niet het geval, dan is de klas niet geschikt voor de betreffende leerling. Ook kinderen of jongeren die externaliserend gedrag vertonen en daarmee mogelijk een gevaar zijn voor zichzelf of voor anderen, kunnen lastig te plaatsen zijn.

Verpleegtechnische handelingen

Als voor een leerling verpleegtechnische handelingen nodig zijn (zoals vervanging van het toedieningssysteem van sondevoeding), maar er is geen professional met een BIG-registratie beschikbaar, dan kan dat een reden zijn om de leerling te weigeren. Overigens zijn er klassen die deze leerlingen wel toelaten en op gezette tijden een BIG-geregistreerde professional in het lokaal laten komen. Dat kan een verpleegkundige zijn die door de ouders wordt ingehuurd.

De doelgroep van de klas kun je bepalen met behulp van het doelgroepen model SO of VSO: een hulpmiddel voor het bepalen van de onderwijsbehoeften van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. De onderwijszorgadviseurs van Stichting het Gehandicapte Kind kunnen hierbij helpen.

Bekijk de andere kenmerken