Tobias Stichting de Asstronaut touwtje springen schoolplein

School steunt inclusie én brengt het in praktijk

Het hele team van de school (en het bestuur) waarin de Samen naar School-klas is gevestigd, steunt de inclusiegedachte. Die gedachte is vastgelegd in het beleid. Ze wordt in praktijk gebracht door zo veel mogelijk inclusiemomenten te organiseren. Het gaat om momenten voor ‘sociale inclusie’ (ontmoetingen op het schoolplein, de gezamenlijke eindmusical of de Sinterklaasviering) én om momenten voor ‘onderwijskundige inclusie’ (de Samen naar School-leerling sluit aan bij leermomenten in de reguliere lessen).

Meerwaarde voor alle leerlingen

Ook voor de leerlingen uit het reguliere onderwijs heeft de Samen naar School-klas meerwaarde. Veel leerlingen in de bovenbouw van de basisschool lezen graag voor aan de Samen naar School-leerlingen, of ze helpen op een andere manier tijdens de les. Daarnaast zijn er leerlingen uit het reguliere onderwijs die in de Samen naar School-klas even tot rust kunnen komen. Leerlingen van middelbare scholen kunnen bijvoorbeeld tijdens hun wekelijkse praktijkuur een activiteit doen in de klas (een tillift leren gebruiken of een oefening doen met een kind dat visueel beperkt is). De insteek is dat álle leerlingen van de school baat hebben bij de inclusiemomenten.

Toegankelijk voor iedereen

De school en de Samen naar School-klas brengen de inclusiegedachte ook in praktijk door te zorgen voor fysieke toegankelijkheid van het gebouw voor alle leerlingen én voor hun fysieke veiligheid. Het lokaal van de Samen naar School-klas is aangepast aan de doelgroep en het benodigde maatwerk. Zo nodig is er een aparte verschoningsruimte en aangepast sanitair.

Bekijk de andere kenmerken